Jos Suomessa järjestettäisiin kansanäänestys siitä, minkä viranomaisen julkisuuskuva on positiivisin, voittajaksi saattaisi hyvinkin nousta Verohallinto. Tämä on melko yllättävää, sillä verojen maksaminen ei yleisesti ottaen ole kovin suosittua. Verohallinto on kuitenkin valloittanut suomalaisten sydämet poikkeuksellisella someviestinnällään.
Verottaja toimii aktiivisesti kaikissa yleisimmissä somekanavissa, ja seuraajamäärät ovat nousseet kunnioitettavan suuriksi. Myös Verohallinnon Tulokulma-podcast kiinnostaa niin tavallisia palkansaajia kuin kasinopelaajiakin.
Tässä artikkelissa tutustumme Tulokulmaan ja sen sisältöön. Pistäydymme myös Verohallinnon Facebook-, Instagram ja YouTube-tileillä katsomassa, millaista informaatiota hauskoihin päivityksiin on saatu ujutettua.
Tulokulma on nykyaikainen opas verotukseen
Toiselle kaudelleen ehtinyt Tulokulma-podcast on tarkoitettu kaikille veronmaksajille, saivatpa he sitten tulonsa ansiotyöstä tai nettikasinoilta. Verotuksen tulisikin kiinnostaa kasinopelaajaa silloin, kun tämä ei pelaa verovapailla kasinoilla.
Verohallinnon podcastista ja muilta somekanavilta saa tietoa niin veroilmoitusten täydentämisestä kuin niiden viimeisistä jättöpäivistäkin. Podcastin sisältö ei kuitenkaan rajoitu pelkkiin veroasioihin, vaan mukaan mahtuu kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Tässä muutamia esimerkkejä Tulokulma-podcastin aiheista:
-
Valeuutiset ja tilastotiedoilla harhauttaminen
-
Ihmiskeskeinen asiakaspalvelu
-
Uteliaisuus OmaVeron kehitystyössä
-
Tunnetaidot esimiestyössä
-
Digitaalisen organisaation turvallisuushuolet
Lisäksi podcastissa on puhuttu muun muassa perhokalastuksesta ja siitä, kuka mahtoi huolehtia säveltäjä Jean Sibeliuksen veroilmoituksen täyttämisestä.
Viihdyttävyydestään huolimatta Tulokulma on veroviranomaiselle hyödyllinen työväline, joka mahdollistaa ajankohtaisista asioista tiedottamisen ohella myös Verohallinnon asiantuntijoiden työn esittelyn.
Missä voit kuunnella Tulokulmaa?
Verohallinto on selvästi halunnut tehdä Tulokulman kuuntelemisen mahdollisimman helpoksi, sillä jaksot löytyvät useista eri palveluista:
-
SoundCloud
-
Spotify
-
iTunes
-
Google podcasts
-
Apple podcasts
Vero.fi-sivustolla surffailevat asiakkaat törmäävät Tulokulma-podcastiin Uutishuone-osiossa, jossa esitellään kaikki veroviranomaisen käyttämät viestintäkanavat.
Podcasteille on pyhitetty erillinen osasto, joka tosin tällä hetkellä käsittelee pelkästään Tulokulmaa. Kenties vielä jonakin päivänä näemme sivustolla muitakin podcasteja.
Verohallinnon verkkosivulta löydät esittelyt jaksojen aiheista ja suoran linkin SoundCloud-palveluun. Lisäksi jaksojen sisällöt ovat nähtävissä tekstimuotoisina.
Verohallinnolla some hallussa
Verohallinto sanoo sivustollaan olevansa digiajan malliviranomainen.
Itsekehuun onkin aihetta, sillä veroviranomainen on aktiivinen peräti kymmenessä eri somekanavassa:
-
BlueSky
-
Facebook
-
Giphy
-
Instagram
-
Linkedin
-
SoundCloud
-
Spotify
-
Threads
-
TikTok
-
YouTube
Verohallinnolla oli tili myös X-viestipalvelussa, mutta sen päivittäminen lopetettiin kesäkuussa 2024.
Tutustumme seuraavaksi Verohallinnon Instagram-, Facebook- ja YouTube-kanaviin, joissa julkaistaan teksti-, kuva- ja videomuotoista sisältöä.
Instagramissa Verohallinnolla on peräti 80 700 seuraajaa. Kirjoitushetkellä verovelvolliset ovat juuri saaneet esitäytetyt veroilmoituksensa, joten uusimmat julkaisut liittyvät niiden tarkistamiseen ja korjaamiseen.
Meneillään on myös Rikoksena raha -kampanja, jossa kerrotaan erilaisista talousrikoksista.
Verottajan Instagram-sivu osoittaa, että puisevistakin aiheista voi kertoa hauskalla tavalla. Kirjaimellisesti, sillä eräässä videossa Verohallinnon työntekijä ryhtyy henkilökohtaisesti valmistamaan puusta paperia voidakseen toimittaa asiakkailleen veroilmoituksen.
Sähköistä viestintää mainostavan videon viesti ei jää epäselväksi, vaikka katsoja saattaa vähän naurattaa.
Verohallinnolla on noin 60 000 seuraajaa Facebookissa.
Tuoreimmat julkaisut liittyvät tälläkin kanavalla veroilmoituksiin, mutta muutkin ajankohtaiset aiheet ovat hyvin esillä. Esimerkiksi Vi skatt också bastu -niminen päivitys viittaa selvästi Ruotsin Euroviisuedustajaan.
Verohallinto ottaa ideoita julkaisuihinsa myös suoraan seuraajiltaan.
Eräs Hannu oli lähettänyt Verohallinnolle kuvan saamastaan kömpelöstä huijausviestistä, jossa uhrille ilmoitetaan "neronpalautuksesta". Hauska kuva tarjosi sometiimille tilaisuuden varoittaa Verohallinnon nimissä lähetetyistä huijausviesteistä.
YouTube
YouTubessa Verohallinnolla on tällä hetkellä 8 240 seuraajaa. Määrä voisi olla suurempikin, sillä julkaisujen joukkoon mahtuu todellisia helmiä.
Muun muassa Windows95manin kanssa tehty Epic Tax Party -musiikkivideo sekä Taxation Island Suomi -kesätyörekryvideot ovat viihdettä parhaimmillaan.
Kenties YouTube-kanavan suosiota heikentää se, että osa julkaisuista on vähän turhankin asiapitoisia.
Metsätalouden menovarauksen ja tulouttamisen ilmoittaminen ei kiinnosta suurta yleisöä, mutta silti aiheesta kertovaa suomenkielistä videota on katsottu 2 600 kertaa ja ruotsinkielistäkin 300 kertaa.
Tiedolle on siis tarvetta, ja YouTube-videoista on todennäköisesti ollut asiakkaille hyötyä.
Yhteenveto
Suomen suosituimmat podcastit käsittelevät politiikkaa ja ajankohtaisia aiheita, mutta myös sijoittaminen ja muut talousasiat kiinnostavat kuuntelijoita suuresti. Ei siis ihme, että Verohallintokin on ryhtynyt tekemään omaa podcastiaan.
Tulokulma-podcastista on ilmestynyt jo kaksi 8 jakson mittaista kautta. Sen aiheet vaihtelevat veroilmoituksen täyttämisestä perhokalastukseen, ja vieraiksi kutsutaan eri alojen asiantuntijoita.
Myös Verohallinnon omat asiantuntijat pääsevät ääneen, sillä podcastin perimmäinen tarkoitus on tehdä heidän työtään näkyväksi. Verohallinnon työkulttuurin uudistaminen ja positiivisen asiakaskokemuksen luominen ovatkin podcastin keskeisimpiä aiheita.
Muilla somekanavillaan Verohallinto tiedottaa ajankohtaisista asioista ja neuvoo verotukseen liittyvissä asioissa. Vakavista aiheistaan huolimatta päivitykset ovat todella hauskoja, eikä Verohallinto epäröi heittäytyä mukaan esimerkiksi Euroviisuhuumaan. Ei siis ihme, että Instagram- ja Facebook-kanavien seuraajamäärät ovat kasvaneet todella suuriksi.