Tuore tutkimus selvitti, mitä ja miten Suomi kuuntelee vuonna 2024 ja kuinka paljon digitaalista audiota kulutetaan.
Alta löytyy myös marraskuussa 2024 kuunnelluimpien podcastien TOP 20 -lista. Löydätkö listalta omat suosikki-podcastisi?
Casinoharrastus voi näkyä elämän kaikilla osa-alueilla
Jos harrastaa netticasinoita, on vain luonnollista, että harrastus näkyy elämän muillakin osa-alueilla.
Casinoharrastus voi vaikuttaa lomakohteen valintaan, soittolistaan, elokuvavalintoihin sekä siihen, millaisia suomalaisia podcasteja kuuntelee.
Casinoharrastajien tarkka määrä Suomessa ei ole selvillä, sillä yhä useammat pelaavat ulkomaisilla sivustoilla, joiden asiakasrekisterit ovat liikesalaisuuksia.
Tiedetään kuitenkin, että Veikkauksella oli kesäkuun 2024 lopussa 2 535 000 rekisteröitynyttä asiakasta. Tämä kertoo paljon casinopelaamiseen suosiosta.
Vuoden 2024 suosituimpia podcast-aiheita Suomessa ovat kuitenkin rikos ja jännitys, viihde sekä ajankohtaiset asiat.
Yllättävää kyllä, politiikka kiinnostaa enemmän kuin casinot.
Tähän voi tietenkin vaikuttaa se, että Yhdysvaltain presidentinvaalit pidettiin marraskuussa 2024. Kestosuosikkiaiheet (kuten casinot) antavat tilaa ajankohtaisille tapahtumille, mutta palaavat aina takaisin pinnalle.
Suosituimmat podcastit Suomessa loppuvuonna 2024
Poliitikot tai rikosetsivät eivät yleensä pidä omaa podcastia – pikakasinoista puhumattakaan.
Podcastit ovat harrastajien, toimittajien tai muutoin asiaan vihkiytyneiden henkilöiden pitämiä puheohjelmia, joissa ruoditaan käsiteltävää asiaa eri kanteilta.
Suosituimmat podcastit Suomessa ovat 15.11.2024 kerättyjen tietojen perusteella:
- Politiikan viikko
- Uutisraportti -podcast
- Merja Mähkän RAHAT
- Amerikkapodi
- Jäljillä
- The Joe Rogan Experience
- The Daily
- Miina Supisen kirjoittajakoulu
- OPxSijoittaminen
- Conan O'Brian Needs a Friend
- Startup-ministeriö
- HS Visio -Podcast
- Sijoituskästi
- The Rest Is History
- Futucast
- Timanttia
- Antin koulumatka
- Lasten sadut
- Suomen nostatus
- Puheenaihe
Kaikesta päätellen suomalaisia kiinnostaa myös sijoittaminen.
Suomalaiset sijoittajat ovat osin samoja henkilöitä kuin suomalaiset casinoharrastajat, joten sama henkilö saattaa kuunnella sekä casino-, sijoitus- että ajankohtaispodcasteja.
Viidennes suomalaisista on podcastien suurkuluttajia
RadioMedia julkaisi sivustollaan kesäkuussa 2024 tuoreen tutkimusten suomalaisten digitaalisen audion kuuntelusta.
Digitaalinen audio (eli nettiradio, radio-ohjelmien tallenteet, musiikki ja podcastit) tavoittavat viikoittain jopa 82 % suomalaisista viikoittain. Aktiivisimpia kuuntelijoita ovat 16-34-vuotiaat.
Markkinatutkimus Nepan toteuttaman tutkimuksen erityishuomio oli podcasteissa.
Alla tärkeimmät havainnot:
● Podcasteja kuuntelee viikoittain peräti 41 % suomalaisista
● Enemmistö vastaajista ei halua maksaa podcastien kuuntelusta
● Kaupallisen kumppanin asiantuntijavieraat koetaan kiinnostavimpina (eli esimerkiksi kasinopodcasteissa kannattaisi haastatella pelinkehittäjiä tai vaikkapa markkinointipäälliköitä)
● Spottimainoksia siedetään paremmin kuin juontajan ääneen lukemia mainoksia
● Valtaosa kuuntelee vain pari jaksoa viikossa, mutta noin 20 % kuuntelee viikoittain yli 5 jaksoa
● Podcasteja kuunnellaan eniten kotitöitä tehdessä tai matkustettaessa
● Noin 25 % suomalaisista keskittyy vain kuuntelemiseen tekemättä samalla mitään muuta
● Kuuntelumotiiveja ovat viihtyminen, ajankulu ja mahdollisuus uuden oppimiseen
● Suosituimpiin aiheisiin lukeutuvat rikos ja jännitys, ajankohtaisasiat sekä viihde
Toistaiseksi kuunnelluin audiomuoto on yhä FM-radio, mutta podcasteista on sille jo kova vastus.
Podcastit ja kasinoiden markkinointi
Suomessa käydään nyt köydenvetoa siitä, missä ja miten casinoita saa markkinoida.
On mahdollista, että ainakin suomalaisia casinoita saa alkaa mainostaa podcasteissa suhteellisen vapaasti vuoden 2026 alussa, mutta lain valmistelu on vielä kesken.
Podcasteissa on ollut jo pitkään casinomainoksia. Omista kokemuksista puhumisen ja mainostamisen välinen ero on veteen piirretty viiva, joten asiaan on vaikea puuttua.
Casinomainoksia näkee myös Facebookissa, YouTubessa, X:ssä ja Instagramissa.
UK Gambling Commissionin mukaan sosiaalisessa mediassa nähty casinomainonta vaikuttaa suhteellisen vähän kuluttajien pelikäyttäytymiseen.
Jopa 45 % erääseen kyselyyn vastanneesta ilmoitti, ettei mainonta vaikuta heidän pelikassaansa. Vain 20 % tunnusti kasvattaneensa pelaamiseen käytettyä summaa mainoksen tai mainoksien perusteella.
Muita havaintoja kyselytutkimuksista:
● 9 % oli kokeillut kokeillut uutta peliä tai pelityyppiä mainoksen nähtyään
● 21 % ilmoitti alkaneensa pelata ensimmäistä kertaa juuri mainosten takia
● 15 % oli mainoksen nähtyään alkanut jälleen pelata pelitauon jälkeen
Muissakin lähteissä on tultu siihen lopputulokseen, ettei casinoiden markkinointi todennäköisesti lisää peliriippuvuusriskiä, mutta että se voi olla vahingollista peliriippuvaisuudesta toipuville.
Yhteenveto
Rahapeliyhtiöt osaavat markkinoida podcasteissa ja sosiaalisessa mediassa, joissa esiintyvien casinomainosten määrä saattaa kasvaa Suomen lisenssijärjestelmän perustamisen myötä.
Suomessa on paljon podcastien suurkuluttajia. Suosituimmat aiheet vuonna 2024 olivat kuitenkin ajankohtaiset asiat (etunenässä politiikka ja sijoittaminen), rikos ja jännitys sekä (komedia)viihde.
Casinopodcastien huono sijoittuminen saattoi johtua päivänpolttavammasta aiheesta eli Yhdysvaltain presidentinvaaleista.