Suomalaiset kasinot taitavat somen ja podcastit

Lain mukaan nettikasinot eivät saa markkinoida rahapelejä Suomessa. Ne eivät siis voi käyttää perinteisiä markkinointikanavia, kuten televisiota, radiota tai sanomalehtiä. Siksi monet suomalaiset kasinot hyödyntävät markkinoinnissaan sosiaalista mediaa.

Monet kasinot tekevät yhteistyötä somevaikuttajien kanssa. Somevaikuttajat esittelevät nettikasinon pelejä seuraajilleen ja saavat pienen palkkion jokaisesta linkkinsä kautta kasinolle siirtyvästä pelaajasta.

Myös kasinoaiheiset podcastit ovat hyvä keino tavoittaa rahapeleistä kiinnostuneet kuulijat. Lisäksi kasinot kasinot pitävät yhteyttä pelaajiin omien some-kanaviensa kautta.

Tässä artikkelissa tutustumme nettikasinoiden some-markkinointiin. Käytämme esimerkkinä Wildz Casinoa, jolla on hallussaan useita eri somekanavia. Pohdimme myös, onko kasinoiden somettamisessa kyse tiedottamisesta vai markkinoinnista.

Kasinoaiheisissa podcasteissa yhdistyvät huvi ja hyöty

Kasinoaiheiset podcastit ovat nykyään hyvin suosittuja. Niitä pitävät yleensä kokeneet pelaajat, joilla on paljon kasinoalaan liittyvää tietoa. Esimerkiksi pokeriturnauksissa menestyneiden pelaajien podcastit kiinnostavat yleisöä, koska niistä voi oppia hyödyllisiä pelistrategioita.

Podcastien kuunteleminen on helppo ja riskitön tapa kehittää omia pelitaitoja. Kasinopodcastien pitäjät kertovat usein tositarinoita pelikokemuksistaan, ja esiin nousevat niin suurimmat voitot kuin pahimmat epäonnistumisetkin. Kun otat oppia toisten tekemistä virheitä, vältyt astumasta samoihin sudenkuoppiin omissa peleissäsi.

Kasinoaiheiset podcastit tarjoavat kuitenkin kuulijoille muutakin kuin mahdollisuuden kehittyä pelaajana. Kukaan ei kuuntele podcasteja vain saadakseen tietoa kasinopelien hienouksista, vaan kyse on ennen kaikkea viihteestä.

Parhaiden podcastien vetäjät osaavat kertoa kokemuksistaan tavalla, joka vangitsee mielenkiintosi. Huumoriakaan ei säästellä, joten kasinopodcastin kuunteleminen voi olla erittäin viihdyttävää.

Kasinon omilla somekanavilla on monta tehtävää

Nettikasinoilla on monta hyvää syytä panostaa omiin somekanaviinsa. Ensinnäkin niiden avulla on helppo pitää yhteyttä pelaajiin. Esimerkiksi kilpailuista ja arvonnoista voi ilmoittaa somessa, ja parhaassa tapauksessa pelaajat alkavat itse levittää viestiä eteenpäin.

Somekanavilla voi myös kertoa kasinoon liittyviä uutisia. Jos nettikasino vaikkapa aloittaa yhteistyön uuden pelivalmistajan kanssa, kannattaa asiasta ilman muuta kertoa seuraajille. Uuden yhteistyökumppanin pelejä voi nostaa esille useammassakin postauksessa, jotta pelaajat varmasti huomaavat ne.

Lisäksi kasino voi mainostaa itseään somekanaviensa avulla. Somessa voidaan esitellä esimerkiksi juuri nyt saatavilla olevia talletus bonuksia tai pian alkavia turnauksia.

Tapausesimerkkinä Wildz Casino

Rootzin tunnettuun kasinoperheeseen kuuluva Wildz Casino on hyvä esimerkki sosiaalisessa mediassa aktiivisesti toimivasta kasinosta.

Wildz Casinolla on käytössään useita somekanavia:

  1. Facebook
  2. Instagram
  3. X eli entinen Twitter
  4. Vimeo
  5. YouTube

Wildz käyttää somekanaviaan tiedonvälitykseen ja yhteydenpitoon pelaajien kanssa. Se on rajoittanut osaa profiileistaan siten, että ainoastaan yli 18-vuotiaat voivat nähdä julkaisut.

Tiedottamista vai markkinointia?

Ovatko Wildzin ja muiden nettikasinoiden somejulkaisut laillisia? Se on hyvä kysymys. Ensin pitäisi ratkaista, onko somekanavia käytetty tiedottamiseen vai markkinointiin.

Rahapelien markkinointi on ulkomaisilta kasinoilta kiellettyä, mutta tiedottaminen voi joissakin tapauksissa olla sallittua.

Silläkin on merkitystä, kirjoittaako kasino viestinsä suomeksi vai englanniksi. Jos kielenä on suomi, viesti on selvästi tarkoitettu suomalaisille.

Tiedottamisen ja markkinoinnin välinen ero ei ole lainsäätäjienkään näkökulmasta kovin selvä. Arpajaislain uudistukseen liittyvässä valiokunnan mietinnössä todetaan, että ero näiden kahden välillä voi olla hyvin epämääräinen.

Muuttuvatko markkinointitavat Suomen siirtyessä lisenssijärjestelmään?

Tällä hetkellä podcastit ja somekanavat ovat kasinoille tärkeitä, koska muitakaan laillisia markkinointitapoja ei ole. Tilanne saattaa kuitenkin muuttua jo vuonna 2026, kun Suomi ottaa käyttöön oman pelilisenssin. Lisenssijärjestelmään kuuluvat kasinot saavat todennäköisesti luvan markkinoida pelejään suomalaisille.

Käyvätkö somevaikuttajat ja muut affiliaatit kasinoille tarpeettomiksi, kun mainoksia saa julkaista vaikkapa sanomalehden etusivulla? Entä jatkuuko kasinoaiheisten podcastien suosio, vai tuleeko niiden tilalle kenties rahapeleihin liittyviä televisio-ohjelmia?

Jani Oikurin opinnäytetyön perusteella on todennäköistä, että podcastit tulevat pysymään ilonamme vielä rahapelireformin jälkeenkin. Opinnäytetyössä nimittäin todetaan, että podcastit ovat vakiinnuttaneet asemansa digitaalisen joukkoviestinnän muotona. Podcastit ovat luoneet täysin uudenlaisen tavan tavoittaa yleisö, eikä niiden suosiolle näy loppua.

Yhteenveto

Ulkomaiset nettikasinot eivät voi mainostaa perinteisissä viestintäkanavissa, koska Suomen lainsäädäntö antaa Veikkaukselle yksinoikeuden rahapelien markkinointiin. Tästä syystä kasinot ovat oppineet hyödyntämään sosiaalista mediaa markkinointi- ja tiedotusvälineenä.

Kasinoaiheiset podcastit ovat pelaajien keskuudessa suosittuja, koska niistä saa hyödyllistä tietoa peleistä ja pelipaikoista.

Pelaajien kannattaa ottaa myös kasinoiden omat somekanavat seurantaan, sillä niiden kautta saa ajankohtaista informaatiota esimerkiksi bonuksista ja kilpailuista. Monet kasinot, kuten Wildz, käyttävät useita somekanavia tavoittaakseen mahdollisimman suuren yleisön.

Esimerkiksi virolaiset nettikasinot hyödyntävät somekanaviaan ennen kaikkea tiedonvälitykseen. Niiden on oltava tarkkana viestien sisällön suhteen, sillä rahapelien mainostaminen ei ole laillista edes sosiaalisessa mediassa.

Jos rahapelimarkkinointi vapautetaan lisenssijärjestelmään siirtymisen yhteydessä, kasinot saavat käyttöönsä useampia mainontakanavia. Podcastien ja somekanavien merkitys on kuitenkin jo kasvanut niin suureksi, ettei niistä voi enää luopua.