Miten ryhtyä affiliaatiksi nettikasinoille? Helppo opas

Oman podcastin pitämisen ohella netissä voi tienata myös ryhtymällä kasinoaffiliaatiksi.

 

Tässä artikkelissa kerrotaan, millaista kasinoiden affiliate-markkinointi on ja mitä kaikkea affiliaatiksi ryhtymistä suunnittelevan pitää ottaa huomioon.

Mitä kasinoiden affiliate-markkinointi tarkoittaa?

Kasinoiden affiliate-markkinointi tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että markkinoijalle maksetaan korvaus aina, kun joku siirtyy nettikasinolle affiliaatin vertailun sekä tarjoamansa linkin kautta.

 

Affiliate-sopimuksia on erilaisia.

 

Markkinoijalle voidaan maksaa esimerkiksi:

 

      Jokaisesta uudesta klikkauksesta

      Jokaisesta uudesta rekisteröityneestä pelaajasta

      Jokaisesta uudesta talletuksesta

      Tietty osuus uusien pelaajien tiettynä aikana tekemistä tappioista

 

Klikkausperusteiset palkkiot ovat suhteellisen harvinaisia. Lisäksi mahdolliset palkkiot voisivat olla hyvinkin pieniä, kuten 0,10 euroa per klikkaus.

 

Yleensä nettikasinot haluavat maksaa palkkion vasta siinä vaiheessa, kun vierailija on sitoutunut kasinoon esimerkiksi rekisteröinnin tai ensitalletuksen myötä.

 

Kasinoaffiliaatti voi julkaista myös muunlaisia mainoksia, kuten Google-mainoksia tai niin sanottuja vieraskyniä, mitkä sisältävät jonkin tietyn kasinon hakukonenäkyvyyttä parantavan linkin.

 

Tässä artikkelissa keskitytään kuitenkin kasinoiden affiliate-linkkien julkaisemiseen esimerkiksi omassa blogissa.

Millaisia kasinoita saa markkinoida?

Toistaiseksi vain Veikkaus saa markkinoida Manner-Suomessa, eikä sillä ole ollut tapana solmia affiliate-sopimuksia.

 

Veikkaus on nojannut markkinoinnissaan perinteisempiin keinoihin, kuten radiomainoksiin.

 

Veikkauksen monopoliasemaa ollaan purkamassa, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että rahapelialaa ei vapauteta vielä vuoden 2023 aikana.

 

Lisenssijärjestelmän perustamisen takarajaksi on asetettu 1.1.2026, mutta monilla hankkeilla on tapana viivästyä (kulunein esimerkki tästä lienee Länsimetro).

 

Lisenssijärjestelmään siirtymisen jälkeen muutkin rahapeliyhtiöt voivat markkinoida Suomessa. Ne ovat hyvin todennäköisesti kiinnostuneita affiliate-mainonnasta.

 

Kasinoaffiliaatiksi ryhtymistä suunnittelevien kannattaa jo nyt alkaa valmistautua lakimuutokseen, sillä suosittuja verkkosivuja kuten Kasinot24.com tai suosittua some-tiliä kuten Lateksituppii ei perusteta hetkessä.

 

Mikäli kasinoaffiliaatiksi ryhtyminen tuntuu ajankohtaiselta jo tässä vaiheessa, huomio kannattaa suunnata ulkomaille.

 

Englanninkielisillä kasinoaffiliaateilla on rajattomasti mahdollisuuksia.

 

Suomalaisille suunnattuun affiliate-markkinointiin puututaan nykyään herkemmin kuin ennen, ja rangaistukset ovat koventuneet.

 

Syynä on vuonna 2022 voimaan astunut arpajaislain uudistus, missä tiukennettiin ulkomaisia nettikasinoita koskevaa markkinointikieltoa.

 

Lakiuudistuksen jälkeen Poliisihallitus aloitti Ei mitään rajaa -kampanjan.

 

Kampanja kannustaa ilmiantamaan sosiaalisessa mediassa toimivat kasinoaffiliaatit, jos kyse on ulkomaisten kasinoiden markkinoinnista suomalaisille.

Tärkeät askeleet uudelle kasinoaffiliaatille

Alta löytyy lisätietoa kasinoaffiliaatin ensiaskelista. Ne ovat julkaisutilan perustaminen, yhteistyösopimusten solmiminen, näkyvyyden lisääminen ja jatkuva päivittäminen.

Julkaisutilan perustaminen

Monet kasinoaffiliaatit aloittavat luomalla selkeät ja mobiiliystävälliset nettisivut.

 

Affiliate-markkinointia voi harjoittaa myös somekanavan avulla.

 

Esimerkkejä soveltuvista somekanavista:

 

      Twitch

      YouTube

      Instagram

      Facebook

 

Monet markkinoijat keräävät seuraajiltaan sähköpostiosoitteita harjoittaakseen myös sähköpostimarkkinointia.

 

Tätä voi kokeilla, mutta vastaanottajan kiusaus poistaa uutiskirje lukemattomana tai poistua vastaanottajalistalta voi käydä ylivoimaiseksi.

 

Olipa julkaisutila mikä tahansa, markkinoitavista kasinoista on hyvä kertoa sekä omaperäisesti että rehellisesti.

 

Tusinatavara ei jaksa kiinnostaa, ja valheellisista väittämistä jää nopeasti kiinni.

Oikeiden yhteistyökumppaneiden löytäminen

Aloittelijalle helpointa on liittyä johonkin affiliate-verkostoon.

 

Affiliate-verkosto yhdistää julkaisutilaa tarjoavat kasinoaffiliaatit sekä yhteistyöstä kiinnostuneet rahapeliyhtiöt.

 

Verkoston avulla uusikin kasinoaffiliaatti saa jalan oven väliin.

 

Myöhemmässä vaiheessa hän voi neuvotella sopimuksia itselleen paremmiksi tai solmia suoria yhteistyösopimuksia rahapeliyhtiöiden kanssa.

Näkyvyyden lisääminen

Kasinoaffiliaatin on lisättävä jatkuvasti näkyvyyttään.

 

Esimerkiksi verkkosivuston omistajalle tämä tarkoittaa hakukoneoptimointiin panostamista.

 

Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on nostaa sivusto Googlen hakutulosten ensimmäiselle sivulle – mieluiten kolmen ensimmäisen tuloksen joukkoon. Mikäli mielii saada kävijöitä esimerkiksi hakusanalla “nettikasinot Suomi”, vain kärkisijat hakutuloksissa hyödyttävät affiliaattia.

 

Lienet kuullut sanonnan “paras paikka piilottaa ruumis on Googlen hakutulosten toinen sivu”.

 

Googlen etusivulle pääseminen on niin tärkeää, että kasinoaffiliaatit käyttävät tavoitteen saavuttamiseen paljon aikaa, vaivaa ja rahaa.

Jatkuva päivittäminen

Kasinoaffiliaatin blogi tai esimerkiksi Instagram-tili ei ole koskaan “valmis”.

 

Sisältöä on päivitettävä jatkuvasti, jotta se pysyy ajan tasalla.

 

Päivitettäviä asioita ovat esimerkiksi:

 

      Bonustarjoukset ja muut kampanjat

      Bonusten lunastamiseen tarvittavat bonuskoodit

      Lisenssi- ja omistajatiedot

 

Vanhentuneen sisällön tarjoaminen heikentäisi kasinoaffiliaatin uskottavuutta.

Yhteenveto

Hyvä kasinoaffiliaatti voi tienata mukavasti markkinoimalla nettikasinoita – varsinkin, kun Suomi on valitsemassa pelitoiminnan vapauttamistrendin pelitoiminnan rajoittamis- ja kieltotrendin sijaan.

 

Suomen rahapelimarkkinoiden avaamisen uskotaan tapahtuvan 1.1.2026 mennessä. Jatkossa kasinoaffiliaattina toimimisen pitäisi olla sallittua myös Suomen markkinoilla.

 

Toistaiseksi kasinoaffiliaatin kannattaa suunnata ulkomaisille markkinoille.

 

Mistään täysin passiivisesta tulonlähteestä ei ole kyse, koska sisällön tuottaminen ja päivittäminen, yhteistyösopimuksista neuvotteleminen ja tilastojen seuraaminen vievät aikaa.

 

Tulovirtojen kasvaessa kasinoaffiliaatti voi kuitenkin harkita apukäsien palkkaamista tai vaihtoehtoisesti sivustonsa myymistä.