32. Opettajat eivät koskaan vain opeta (with Sara Juvonen)
Mitä väliä on opettajan omalla ajattelulla? Miksi oppilailla on oltava tilaa toimia koulussa - myös väärin? Jaksossa on vieraana kasvatustieteen tohtori, kasvatussosiologi Sara Juvonen. Keskustelu polveilee koulun ja yhteiskunnan suhteesta Pierre Bourdieun ja Gert Biestan ajatusten kautta käytännön luokkahuoneen tilanteisiin, joissa pienilläkin vuorovaikutuksen hetkillä on aina myös yhteiskunnallista merkitystä. Sara pohtii, miksi koulu ei koskaan “vain” opeta, miten sosiaalinen maailma näkyy luokkahuoneissa ja mihin opettaja tarvitsee yhteiskunnallista ajattelua. Jaksossa mainitut lähteet ja lisäluettavaa: Sara Juvonen. (2024). School in society : Teachers enacting the purposes of education. Väitöskirja. Helsingin yliopisto. https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/ef35fe37-2d57-429f-a08c-74dc57513788/content Sonja Kosunen, Sara Juvonen, Heidi Huilla & Marja Peltola (toim.) (2024). Koulu ja eriarvoisuus. Gaudeamus. Biesta, G. (2015). What is Education For? On Good Education, Teacher Judgement, and Educational Professionalism.European Journal of Education 50 (1), 75-87. Bourdieu, P. (1977). Outline of a Theory of Practice. Cambridge University Press. Korthagen, F. (2017). Inconvenient truths about teacher learning: Towards professional development 3.0. Teachers and Teaching, 23(4), 387–405. https://doi.org/10.1080/13540602.2016.1211523 Sara instagramissa: @sarasilja
Kasvata mua
Mikä on kasvatuksen ja koulutuksen suhde ekokriisiin ja muihin globaaleihin ja yhteiskunnallisiin haasteisiin, epävakauksiin ja ääri-ilmiöihin? Mitä kasvatuksella ja koulutuksella voidaan tehdä ja mitä niillä ei voida tehdä? Millaista kasvatuksen ja koulutuksen pitäisi olla? Minni Matikainen pohtii kasvatuksen ja koulutuksen mahdollisuutta, välttämättömyyttä ja rajoja vastata nykyajan polttaviin ongelmiin.
- Jaksojen lukumäärä: 44
- Uusin jakso: 2025-05-23