Oman podcastin aloittaminen on helpompaa kuin koskaan. Et tarvitse kalliita studiolaitteita tai suurta tuotantotiimiä – riittää, että sinulla on selkeä idea, kiinnostusta aiheeseen ja palava halu jakaa ajatuksiasi.
Tämä artikkeli tarjoaa tietoa siitä, miten oman podcastin voi pistää aluilleen. Käymme läpi asioita alusta alkaen – aina ideoinnista julkaisuun asti. Kerromme myös, millä välineillä päästään alkuun. Sisällön kehittäminen ja markkinointi ovat myös avainasemassa.
Miksi podcastin aloittaminen kannattaa juuri nyt?
Podcastit ovat nykyään suuressa suosiossa suomalaisten kesken. Niitä kuunnellaan enemmän kuin koskaan. Podcastit tavoittavat melkein jokaisen suomalaisen, koska lähes kaikilla on tarvittavat välineet niiden kuunteluun (puhelin, tabletti tai tietokone). Podcasteja voi kuunnella lähes missä tahansa, milloin vain.
Podcast on hyvä väylä jakaa omaa osaamista, kertoa tarinoita tai rakentaa henkilöbrändiä. Podcastit sopivat hyvin myös yrityksille, jotka haluavat tuoda agendaansa yleisölle ilman perinteistä mainostamista.
Toisin kuin sosiaalisen median nopeasti ahmittava sisältö, podcastit antavat mahdollisuuden asioiden syvälliseen läpikäymiseen.
Mistä aiheesta podcast kannattaa tehdä?
Aiheen valinta on tärkein vaihe podcastia perustaessa. Paras aihe on yleensä sellainen, johon sinulla on intohimoa ja osaamista. Tämä herättää usein yleisön kiinnostuksen. Jos puhut aiheesta, joka aidosti inspiroi, kuulija huomaa sen.
Kun mietit aihetta, kannattaa miettiä, mistä asioista yleensä tykkäät puhua. Onko kyseessä työelämän erilaiset ilmiöt, harrastuksiin liittyvät asiat vai jokin muu erityisosaaminen?
Ajankohtaiset aiheet, asiantuntijasisältö, mielenkiintoinen tarinankerronta ja viihde ovat hyviä aihealueita, joista kuuntelijat ovat usein kiinnostuneita. Pelit, luonto, historia ja teknologia ovat myös hyviä vaihtoehtoja. Melkein jokaiselle asialle löytyy oma kuuntelijakunta.
Tärkeintä on kuitenkin valita aihe, joka aidosti kiinnostaa sinua. Tällöin jaksat puhua siitä jakso toisensa jälkeen.
Niche-aiheiden voima – erotu massasta
Suosituimmat podcastit eivät aina tavoita suurinta yleisöä – vaan sopivan yleisön. Niche-aiheet, eli erikoisaiheiden voima piilee siinä, että ne puhuttelevat syvällisesti tiettyjä kuulijakuntaa.
Niche-aiheita ovat esimerkiksi videopelit, tietyt urheilulajit, tieteelliset näkökulmat tai vaikka rahapelaamiseen liittyvät ilmiöt, kuten esimerkiksi kasinobonukset.fi -sivustolla käy ilmi. Kyseinen sivu on perehtynyt nettikasinoiden tarjoamiin bonuksiin ja tarjouksiin. Tällainen ajattelutapa voi toimia myös podcast-aiheen ideointiin.
Kun kohderyhmä on selkeä, kuulijat sitoutuvat podcastiin paremmin. Monet pystyvät kehittämään podcasteista kaupallisia niche-aiheiden ympärille. Voit erottua massasta, kun puhut erilaisista asioista.
Minkälaisia välineitä podcastin tekoon tarvitaan?
Podcastin aloittaminen ei vaadi kalliita studiotason laitteita. Pääset hyvin alkuun perustason välineillä. Tärkeintä on kuitenkin varmistaa, että äänenlaatu on riittävän selkeä. Suurin vaikutus lopputulokseen liittyy mikrofoniin ja ääniympäristöön.
Aloittelijan kannattaa keskittyä aluksi niihin välineisiin, jotka vaikuttavat eniten kuulijan kokemukseen. Voit myöhemmin täydentää kokonaisuutta esimerkiksi erillisillä äänikorteilla tai paremmilla näytöillä. Tärkeintä on aloittaa – eikä jäädä vatvomaan laitteiden täydellistä kokoonpanoa.
Tarvittavat perusvälineet podcastien tekoon:
● Mikrofoni – USB-mikki, esim. Blue Yeti tai Samson Q2U
● Kuulokkeet – suljetut kuulokkeet, jotka estävät äänen ulospääsyn
● Tietokone tai tabletti – käytetään äänitysten tallentamiseen ja editointiin
● Äänitysohjelma – esim. Audacity, GarageBand tai Reaper
● Hiljainen tila – Huone, jossa ei ole kaikua.
Moni suomalainen rappiostriimaaja on myös viime aikoina siirtynyt podcastien ihmeelliseen maailmaan.
Ilmaiset ja edulliset työkalut alkuun
Podcastin aloittaminen ei vaadi suuria investointeja – ainakaan alussa. Useimmat vehkeet löytyvät jo valmiiksi kotoa. Näihin lukeutuvat tietokone, kuulokkeet ja esimerkiksi puhelimen mikrofoni riittää ensimmäisiin kokeiluihin. Äänittämiseen ja editointiin on tarjolla ilmaisia ohjelmia.
Ilmaiset työkalut podcasteihin:
● Audacity – maksuton ja monipuolinen editointiohjelma
● Spotify – ilmainen alusta, jossa voi äänittää, editoida ja julkaista podcasteja
● Zoom – sopii hyvin etähaastetteluihin ja toimii myös keskustelujaksojen tekoon
Äänenlaatuun kannattaa panostaa jo heti alussa
Äänenlaatu on yksi podcastin tärkeimpiä osa-alueita. Huonosti kuuluva taustamelun täyteinen jakso voi karkottaa kuulijat nopeasti, vaikka sisältö olisi kuinka kiinnostavaa.
Alussa kannattaa panostaa rauhalliseen äänitysympäristöön. Äänitä huoneessa, jossa ei ole kaikua. Käytä pehmeitä materiaaleja, jotka ehkäisevät turhaa kaikumista – verhot, matot, sohvat ja sängyt auttavat, joten makuuhuone voi olla sopiva paikka aloittaa podcastin teko.
Mikrofoni kannattaa sijoittaa sopivaan paikkaan. Puhu mikkiin riittävän läheltä. Vältä turhaa hönkimistä mikkiin. Kun tekninen toteutus on kunnossa, kuulija nauttii kuulemastaan eikä joudu keskittymään ylimääräiseen hälinään.
Millä alustalla podcastit kannattaa julkaista?
Podcastin julkaisu hoituu käytännössä RSS-syötteen avulla. Kun olet luonut podcastillesi jakelukanavan tietylle alustalle, se voidaan helposti julkaista monelle alustalle yhdellä napin painalluksella. Tämä tekee podcastin jakamisesta helppoa – sinun ei tarvitse jakaa jaksoja erikseen joka tuuttiin.
Alustan valinta vaikuttaa siihen, miten helposti kuulijat löytävät sisältösi. Kannattaa valita alusta, joka tukee analytiikkaa. Voit seurata, miten monet kuuntelevat podcastejasi. Spotify on hyvä ilmainen vaihtoehto alkuun, ja myöhemmin voit harkita myös kaupallisia alustoja.
Suosituimmat podcast-alustat
Alla muutamia suosittuja alustoja, joiden kautta suomalaiset kuuntelevat podcasteja. Oma sisältö kannattaa julkaista näihin alustoihin:
● Spotify
● Apple Podcasts
● Google Podcasts
● Youtube
● Podbean
● Podimo
● Podme
● Podplay
● Supla
Kuuntelijoiden tavoittaminen ja markkinointi
Hyvä sisältö ei yksin riitä. Podcast tarvitsee yleisöä. Kuuntelijan tulee löytää julkaisemasi sisältö. Miten se onnistuu? Aktiivinen markkinointi on iso osa podcasteja alusta alkaen.
Sosiaalinen media on ilmainen ja tehokas keino näkyvyyden rakentamiseen. Hyödynnä Instagramia, TikTokia, Facebookia ja X:ää. Jaa jaksoista lyhyitä klippejä säännöllisesti, ja ohjaa seuraajia kokonaisten jaksojen pariin.
Jos pääset vierailijaksi jonkun muun podcastiin, voit tehdä itsellesi näkyvyyttä. Yhteistyöt muiden kanssa ovat aina hyviä vaihtoehtoja, jos haluat tehdä nimesi kuulluksi. Ei ole myöskään huono vaihtoehto luoda oma nettisivu omille podcasteille. Voit linkittää sinne jaksoja itse.
Suuri yleisö ei rakennu yhdessä yössä. Sinun pitää olla pitkäjänteinen ja jaksaa markkinoida kärsivällisesti.
Jaksojen julkaisu ja aikataulutus kuntoon
Säännöllisyyttä ei voi liikaa korostaa, kun puhutaan podcast-jaksojen julkaisusta ja aikataulutuksesta. Kun julkaiset uutta sisältöä säännöllisesti, kuulijat odottavat jaksojasi eivätkä unohda sinua.
Aluksi kannattaa aloittaa realistisella aikataululla, jossa pysyt myös itse mukana. Yksi jakso viikon tai parin välein on hyvä lähtökohta. Jos olet jo ehtinyt äänittää usean jakson, niitä ei kannata julkaista yhdellä kertaa. Ennen kuin julkaiset yhtäkään jaksoa, kannattaa varastoon tehdä vähintään kolme jaksoa.
Suunnittele julkaisut etukäteen. Pidä kalenterissa kirjaa jaksoistasi. Tuotanto helpottuu ja stressi vähenee, kun pysyt aikataulussa. Tämä korostuu, jos podcastien teko ei ole leipätyösi (vielä).
Vinkit aloittelijalle pähkinänkuoressa
Podcastien aloittaminen voi tuntua vaikealta, mutta todellisuudessa se on helppoa. Aloita pienin askelin – positiivinen asenne ratkaisee. Alla olevat vinkit auttavat sinua pääsemään alkuun.
● Aloita yksinkertaisella sisällöllä, mutta ole rohkea!
● Älä odota, että ensimmäiset jaksot ovat täydellisiä – tekemällä oppii!
● Harjoittele puhumista mikkiin etukäteen – puhuminen muuttuu rennommaksi!
● Valitse aihe, josta jaksat puhua pitkään – intohimo vetää puoleensa kuulijoiden kesken!
● Panosta äänenlaatuun heti alussa – huono ääni voi karkottaa kuulijoita!
● Pidä kirjaa julkaisusta ja aikataulusta!
● Markkinoi aktiivisesti – kuulijat eivät löydä sinua, jos et panosta markkinointiin!
● Hyödynnä ilmaisia työkaluja ja alustoja alussa – älä käytä liikaa rahaa alkuun, investoi myöhemmin!
● Kuuntele muiden podcasteja – ota oppia parhaista podcasteista!
● Nauti matkasta – podcastien teko on hauskaa, nauti siitä!