Oletko kuunnellut aina podcasteja ja miettinyt, miten hauskaa olisi tehdä omaa podcastia? Podcastin tekeminen on helpompaa kuin useimmat meistä osaa arvata, eikä aloittamiseen tarvita erityisiä välineitä tai ammatimaista osaamista. Tärkeintä on löytää asunnosta oma nurkkaus, josta voi alkaa tuottamaan tunti kaupalla mielenkiintoista kuunneltavaa. Aiheena voi olla vaikkapa muoti, nettikasinot ja vedonlyöntibonukset, kirjallisuushistoria, sijoittamisvinkit, tai vaikkapa koiran koulutus. Myös yleinen lifestyle-sisältö toimii, kunhan podcastin pitäjillä on hauskat jutut ja mielenkiintoiset persoonat. Hyvä aloitustapa on tutustua siihen, millaisia podcasteja muut tekevät ja miettiä, mitä uutta voisi tuoda keskusteluun.
Podcastin abc
Oman podcastin aloittamiseksi tarvitsee vain tietokoneen, mikrofonin ja sopivan ohjelmiston. Tietokoneen tulisi olla riittävän tehokas, jotta äänen ja mahdollisesti videoiden käsittely on mahdollista. Mikrofonin tulisi olla laadukas, jotta äänenlaatu on hyvä, mutta podcastin tekemisen voit aloittaa äänittämällä vaikkapa suoraan kännykkään. Ohjelmistona voi kokeilla esimerkiksi Audacitya tai Adobe Auditionia, jotka ovat helppokäyttöisiä.
Lisäksi tarvitaan tietysti idea siitä, mistä podcastissa halutaan puhua sekä tietenkin ajankohtaisia ja mielenkiintoisia vieraita haastatteluihin. Kannattaa varmistaa myös, että sisällön tuottamiselle on riittävästi aikaa ja motivaatiota silloinkin, kun inspiraatio meinaaa loppua hetkeksi. Podcastit perustuvat mielenkiintoiselle sisällölle ja säännöllisyydelle, joten aktiivisuus on kaiken a ja o.
Verkostoidu!
Podcastaajien kannattaa pitää yhtä. Koska podcastit ovat yhä melko tuore ilmiö, podcastaajien joukko on vielä melko pieni ja esimerkiksi alustojen ja äänitysohjelmistojen kehittyminen on vielä kesken. Siksi ryhmässä podcastaajien ääni kantaa pidemmälle kuin yksin. Sosiaalisesta mediasta löytyy useita podcast-yhteisöjä, joihin voit liittyä.
Podcast-yhteisöä kannattaa hyödyntää myös esimerkiksi, kun etsii sopivaa vierailijaa podcastiin. Voi olla, että kaivattu alan ammattilainen tai harrastaja löytyy lähempää kuin arvaisikaan! Verkoston kautta voi myös löytää mainostajia ja muita yhteistyökumppaneita, joiden avulla on mahdollista saada podcastin pitämisestä myös tuloja. Yhdessä muiden podcast-vaikuttajien kanssa voi myös järjestää koulutuksia, tilata yhteistilauksena äänityskalustoa tai vuokrata studion.
Podcast-markkinoinnin lyhyt oppimäärä
Podcastia markkinoidessa on tärkeä tavoittaa jo podcastin löytäneet kuulijat sekä uudet kuulijat. Kohdennettu markkinointi on siis avainasemassa ja tuo parhaat tulokset. Yksi tapa etsiä juuri omaan podcastiin kohderyhmä on tutkia podcastin julkaisualustan kautta, millaiset demografiset ryhmät kuuntelevat juuri tätä podcastia. Toinen tapa on perustaa podcastille sosiaalisen median tilejä ja tutustua sitä kautta ihmisiin, jotka ovat sekä vanhoja että mahdollisesti tulevia kuulijoita.
Kun kohderyhmä on selvitetty, markkinointiin voi hakea apua hakusanaoptimoinnista, jotta saavutetaan mahdollisimman laajan yleisö. Hakusanojen avulla voidaan ohjata potentiaaliset kuulijat oikeaan paikkaan ja tarjota heille juuri sitä, mitä he etsivät. Myös kaikki vierailut muiden podcasteissa poikivat hyvää julkisuutta ja saavat aina vain uudet kuulijat etsiytymään oman podcastin äärelle.
Eli kenen tahansa, joka kuuntelee muiden podcasteja ja rakastaa puhua itselle tärkeistä aiheista, kannattaa ehdottomasti harkita myös oman podcastin aloittamista!